Biodanza School Antwerpen

24.05.2025 Tutor Training Module II

Module II: Inleiding tot de Tutor Training

Docententraining door Rolando Toro Araneda

 

Deze training heeft als doel om een diepgaand begrip te ontwikkelen van de essentie van de Biodanza-methodologie. Studenten leren niet alleen rationeel, maar vooral door ervaring, wat cruciaal is tijdens hun opleiding. Het leerproces wordt op drie niveaus benaderd: intellectueel, ervaringsgericht en lichamelijk.

Echter, door de sterke focus op ervaring, kunnen studenten hun docententitel behalen zonder het verband tussen vivencia en oefeningen volledig te begrijpen. Daarom is deze bijscholing opgezet om het "weten hoe te denken" over het Biodanza-systeem te stimuleren.

Deelnemers leren om de oefeningen objectief te benaderen, in plaats van de subjectieve benadering die vaak wordt gehanteerd. Biodanza is een gestructureerde methode, waarbij elke oefening begint met een belangrijke voorbereidende meditatie.

Deze training bevordert ook de continuïteit tussen de persoonlijke ontwikkeling van de deelnemers en hun professionele rol als begeleider van nieuwe studenten.

 

Motivaties 

Meer in detail.
1.2.1- Volgens Rolando Toro Araneda is leren een proces dat op drie niveaus plaatsvindt: intellectueel, vivencieel en visceraal. En de optimale timing voor leren op het vivenciale en viscerale niveau is op wekelijkse basis.

Het is geen toeval dat de reguliere Biodanza cursussen in wekelijkse sessies gestructureerd zijn: volgens het onderzoek van de Biodanza creator vereisen de processen van menselijke integratie, organische vernieuwing, affectieve heropvoeding en vernieuwing van de oorspronkelijke functies van het leven, de voortdurende wekelijkse beleving van Biodanza vivencias. 

De tussenpozen van zeven dagen hebben zich voor de assimilatie van de effecten van de vivencia's bewezen.
Uit deze methodologische kennis kan worden afgeleid dat een goede Biodanza Vormingscursus, naast de vormende modules en de vereisten van het programma zelf, niet los kan worden gezien van het regelmatig bijwonen van een wekelijkse cursus. 

 

1.2.2- Als een belangrijk deel van het leerproces (dat wat zich afspeelt op het vivenciele en viscerale niveau) overwegend tijdens de reguliere wekelijkse cursussessies wordt bereikt, is de wekelijkse sessiedocent daarom in staat om de Schooldirecteur op de hoogte te houden van de voortgang en ontwikkeling van de studenten die zijn/haar Formatieschool bezoeken. Dit bijhouden is een samenwerking met de directeur in het volgen van de vormende ontwikkeling van de student. 

 

1.2.3- Gebaseerd op de twee voorgaande motivaties, erkent de School van Biodanza, die de docenten van de wekelijkse sessies, bijgewoond door hun studenten in opleiding, een actieve rol geeft in de begeleiding van de formatieve ontwikkeling van de student, ook het belang van zijn/haar samenwerking en geeft waarde aan zijn/haar kwalificatie, zijn/haar professionele competentie. 

 

1.2.4- Op basis van de drie voorgaande motivaties, voorkomt de school die de mogelijkheid van actieve samenwerking met de docenten van de wekelijkse sessies van haar studenten erkent, het risico dat ze zich afscheidt van de context waarin ze zich bevindt en zich op die manier in zichzelf sluit, haar banden met de omgeving veronachtzaamt en de mogelijkheid om een gezonde en evenwichtige uitwisseling met de omgeving te onderhouden, annuleert. 
De web-samenwerking, opgevat als teamwork, die het werksysteem met tutor-docenten kenmerkt, voorkomt eventuele gevoelens van eenzaamheid die kunnen volgen op het afronden van de Biodanza Formatiecursus en het daaruit voortvloeiende uiteenvallen van de eigen groep, dankzij het onderhouden van relaties met de omringende sociale context van de scholen: relaties die sterk worden gehouden door de synergie van de samenwerking tussen directeur en tutor-docenten. 
In die zin heeft de tutor-docent de rol van communicatiebemiddelaar tussen de school en de omgeving. 

 

1.3- De tutor-leraar 
Vanuit deze basis is de rol van de tutor-docent geboren - de Biodanza-docent die samenwerkt met de schooldirecteur in het begeleiden, binnen zijn/haar wekelijkse sessies en binnen de school zelf, van de studenten in opleiding op de scholen die het webwerksysteem gebruiken. 
De tutor-docent voert ook andere functies uit in deze samenwerking, waaruit een webwerksysteem ontstaat dat de directeur in staat stelt de vorming van de student effectiever, professioneler en met meer genegenheid te volgen. 
Om dieper in te gaan op de samenwerkingsmodaliteiten die dit webwerksysteem definiëren, heb ik, onder begeleiding van Prof. Rolando Toro Araneda, de Verdiepende Cursus Methodologie gestructureerd, die de Biodanza docent voorbereidt, bekwaamt en kwalificeert om de rol van tutor-docent uit te voeren op die Formatiescholen die ervoor kiezen om het webwerksysteem in te voeren. 

 

2 - De cursus en de kwalificatie van “Docent” 
De cursus voor tutor-docent bestaat uit twee modules. 
Na het bijwonen van de twee workshops ontvangt de deelnemer een certificaat van de International Biocentric Foundation dat hem/haar de kwalificatie “Tutor Teacher” geeft. 
Een student in de praktijkopleiding ontvangt eerst een certificaat van deelname en zodra hij/zij zijn/haar titel heeft ontvangen, ontvangt hij/zij het officiële certificaat. 
Met deze kwalificatie kan de docent de rol van Tutor-leraar vervullen op alle scholen die het “Web Work System” hebben aangenomen. 
 

****

The in depth methodology course has the objective of creating a lucid conscience with regards to certain essential points.

Biodanza students learn to feel life instead of ‘thinking’ it. This is also true for students during the formation course and it is good that it is so. Because the learning process has to happen on three levels: intellectual, vivencial and visceral.

Never the less, because of this, the formation students often receive their Biodanza  teacher title without having fully matured and incorporated,from a noetic point of view, the understanding of the relationship between the vivencia and the exercises that produce them and the importance of the exercises.

Therefore the in depth methodology course is created to stimulate the process of “knowing how to think” the Biodanza System.

In this course, in fact, the ability to treat the exercises with objectivity is developed, which are also in the Schools (with the exception of the methodology workshops) treated with subjectivity.

Biodanza has a precise code, which is contained in its theoretic model.
Biodanza is guided: it is not a free dance. The methodology of Biodanza is a highly refined “technology”.
At the base of every Biodanza exercise, there has been a long preparation meditation which needs to be put into evidence.

The in depth methodology course therefore establishes a continuity between ones own formative process in Biodanza and the professional function of following new students in formation.


** Noëtisch: in de filosofie, met betrekking tot de noesi. Noesi: vc. dotta, gr. noesis ' waarnemen, begrijpen', van noêin 'denken'. In de filosofie van Aristoteles, de onmiddellijke intellectuele kennis. In de filosofie van Husserl, de handeling van het denken' (Nicola Zingarelli, vocabolario della lingua italiana, Zanichelli, 2003).

 

Inschrijfformulier Biodanza lessen/opleiding
Agenda Biodanza lessen/opleiding
Heb je een vraag? Bel ons!
Biodanza School Antwerpen - Annette Heynderickx

Ik ben na vele jaren werkzaam te zijn als Biodanza docent alleen maar enthousiaster geworden, overtuigd van de kostbare parel in ons, die te ontdekken valt. De mogelijkheden die het unieke en visionaire werk van Systeem Biodanza hierin biedt.

Annette Heynderickx